SYMBIVITA

-

Lékařská poradna

Informační server o přístupu ke zdraví přirozenou cestou

Jaký význam mají vitaminové doplňky pro rekreační i vrcholové sportovce?



MUDr. Melita Hromadová, CSc.
Lékařské výzkumy jednoznačně prokázaly, že existuje souvislost mezi příjmem vitaminů a sportovním výkonem. Mezi nejdůležitější vitaminy, potřebné pro sportovce, patří vitamin D, vitaminy skupiny B, vitamin C, E a betakaroten.




Jednotlivé vitaminy podrobněji

Vitaminy skupiny B
- jsou důležité v rámci vytváření potřebné energie tím, že pomáhají při přeměně bílkovin a sacharidů na energii. Kromě toho se účastní buněčné obnovy v procesu regenerace svalové tkáně. Zejména je třeba vyzvednout kyselinu listovou a vitamin B12, které jsou nezbytné pro tvorbu červených krvinek, syntézu proteinů a opravu a údržbu tkání centrálního nervového systému.

Vitamin D
- potřebujeme k tomu, aby náš organizmus zvládl dostatečně absorbovat vápník, ale i pro regulaci jeho hladiny, jakož i hladiny fosforu kvůli podpoře zdravých kostí. Vitamin D také upravuje homeostázu nervového systému a kosterního svalstva.

Vitaminy C, E a betakaroten
- hrají důležitou roli při ochraně buněčné membrány před oxidačním poškozením. Kromě toho vitamin E pozitivně působí při snižování zánětu a bolestí svalů v průběhu zotavování se po náročném cvičení. Vitamin C má důležitou úlohu při urychlení regeneračních procesů v těle.

Kromě vitaminů by v kvalitním potravním doplňku pro sportující neměly chybět ani minerály
- zejména hořčík, vápník, železo a
stopové prvky
- především zinek. Ty zlepšují tvorbu kolagenu, aktivují lymfatický systém, urychlují dělení buněk, a tím i hojení ran.

Rekreační vs. aktivní sportovci
Všechny výše uvedené mikronutrienty jsou významné při pravidelném rekreačním sportování, ale nezbytné jsou i pro zdraví vrcholových sportovců. Je to z toho důvodu, že při cvičení se organizmus zatěžuje mnohem více než v klidovém stavu, a tím se zvyšuje počet biochemických procesů, při kterých hrají velmi důležitou roli právě vitaminy. A to konkrétně při tvorbě energie potřebné pro sportovní výkon, ale i při:
- syntéze hemoglobinu,
- udržování kostní dřeně,
- posile imunitního systému,
- ochraně těla před oxidačním poškozením,
- zotavování svalové tkáně po cvičení,
- opravě a tvorbě svalové tkáně.

Velký význam mají i
- aminokyseliny, nejkvalitnější jsou aminokyseliny z kolagenu: L-taurin, L-karnitin a L-glutamin. Stimulují biochemické procesy uvnitř svalových buněk, udržují vytrvalost, sílu a rychlost smršťování svalů.

Kromě uvedených benefitů pomáhají potravní doplňky posílit naši imunitu, vitalitu a v neposlední míře lépe zdolávat stresové situace.


Překlad pro SYMBIVITU: PhDr. P. Šáchová



Doporučujeme

Zpravodaj emailem

Zadejte svou emailovou adresu pro zasílání informací o nových článcích, produktech a slevách.

Naše blogy

Pořádané akce

Vzhledem k současnému nařízení vlády jsou semináře a ostatní akce do odvolání zrušeny

MUDr. P. Šácha
Nikolčice 316, 691 71
dfm(zavináč)symbinatur.com
Lékařská poradna - obecná
Lékařská poradna - privátní

Symbita

Lékařská poradna
Symbivita © 2021